0

📖Carti PDF🎊 online gratis:🌸 Bernhard Schlink – Cititorul .PDF📖🌟

FILME- Cărți online gratis

Bernhard Schlink – Cititorul .PDF

Cărți de Bernhard Schlink online gratis….

Cartea a fost adăugată în lucrarea „1001 de Cărți de Citit Într-o Viață”, coord. Peter Boxall

Cititorul este tulburatoarea poveste a unei iubiri neobisnuite, dintre un adolescent si o femeie cu douazeci de ani mai in virsta. Povestea lor se intrerupe, dar se reia neasteptat dupa citiva ani, cind tinarul, acum student, isi regaseste iubita de altadata judecata pentru faptele comise pe vremea cind era supraveghetoare intr-un lagar SS din apropierea Cracoviei.

Romanul a inspirat o ecranizare de succes (cu Ralph Fiennes si Kate Winslet in rolurile principale), care a fost de cinci ori nominalizata la Oscar si la Premiile Bafta si a cistigat un Glob de Aur.

”Cititorul, cartea lui Bernard Schlink, în varianta cinematografică a lui Stephen Daldry pune, sec, câteva chestiuni de o realitate incomodă. Mai întâi, cum poţi împăca perspective largă asupra Istoriei cu una punctuală. Dacă e adevărat – şi este! – că nu contează ce e drept, ci ce e legal, căci societatea omenească e funcţionabilă doar prin disciplină, regulă, limită, lege, toate respectate, cum mai defineşti dreptatea însăşi?

Apoi, neştiinţă de carte îţi păstrează latente îndoielile morale: analfabet fiind, nu poţi distinge ce e bun şi ce e rău. Când, în fine, după 20 de ani, deprinde, ascultând şi buchisind, scrisul şi cititul, Hanna dobândeşte controlul asupra propriilor gesturi. Acum vede, ştie să deosebească prin gând propriu binele şi răul. Sinuciderea e gestul eliberării de ascultare.” – Irina Petraș, Contemporanul

”Cititorul este romanul unei deveniri, însă nu văd în el un Bildungsroman. Devenirea lui Michael Berg depăşeşte pragul inpidual şi devine colectivă, a unei întregi generaţii care trebuie să înveţe cum să îşi vindece rănile şi cum să îşi accepte părinţii, bunicii, unchii responsabili de ororile comise evreilor.

Despre Holocaust şi nazism s-au scris nenumărate cărţi, însă puţini s-au gândit la generaţia de după război, care şi-a privit părinţii (ori iubita, în cazul tânărului Michael Berg) deopotrivă cu „afecţiune şi oroare, atracţie şi respingere, compasiune şi condamnare” – Simona Lozovschi, AltIasi.ro

”Prăbuşindu-se bolnav pe drum, între şcoală şi casă, Michael Berg, de 15 ani, este salvat de Hanna Schmitz, о femeie de două ori mai în vârstă decât el, care lucrează ca vatman. Când revine, mai apoi, pentru a-i mulţumi, o relaţie de dragoste pasionată şi volatilă se dezvoltă între cei doi. Sfâşiat între adolescenţa sa şi dorinţa pentru Hanna, Michael este devastat, când ea dispare în mod misterios. Deşi povestea a fost de scurtă durată, această experienţă îi afectează fundamental modul în care îşi clădeşte propria identitate.

Michael suferă un nou şoc, când o întâlneşte pe Hanna peste mai mulţi ani, într-un tribunal unde erau judecate crime de război naziste. Văzând că refuză să se apere, îşi dă seama că Hanna ascunde un secret pe care îl consideră mai umilitor decât crimele. Ca student la drept şi fostul ei iubit, Michael trebuie să încerce să reconcilieze crimele oribile pentru care este ea acuzată, cu amintirea femeii pe care a iubit-o.

Schlink, el însuşi profesor de drept şi judecător, se străduieşte să dea un răspuns unor chestiuni etice complexe care apar inevitabil după trauma genocidului. Dar, în loc să se concentreze asupra victimelor acestuia, Schlink îşi mută atenţia spre cei cărora le-a fost lăsată moştenirea nazistă.

Cititorul îi îndeamnă pe oameni să analizeze în ce măsură putem considera generaţiile de după război responsabile pentru păcatele comise de părinţii lor, dacă asemenea atrocităţi pot fi corijate. Demonizarea naziştilor serveşte la pedepsirea comportamentului lor sau este o măsură egoistă de a crea o falsă demarcaţie între ei si noi?

0 0